S každým nákupem zeleniny a ovoce si domů přinesla mikrotenový sáček, který pak okamžitě skončil v šuplíku u dřezu a neměl žádné další smysluplné využití. Po nějaké době tak putoval do tříděného odpadu. Tehdejší studentce medicíny Haně Fořtové se takové plýtvání nelíbilo, a proto začala se spolužačkou Terezou Dvořákovou připravovat šetrnější a ekologičtější alternativu.

"S Terezou jsme jedly zdravě a kupovaly si tak spoustu zeleniny a ovoce. S tím jsme si domů nosily hodně sáčků. To mi přišlo zbytečné, tak jsem začala hledat alternativu, ale žádnou jsem nenašla," vysvětluje Hana Fořtová v podcastu Poprvé, co předcházelo vzniku nápadu na znovupoužitelný sáček Frusack.

Fořtová s Dvořákovou záhy zjistily, že podobný problém nemají jen ony, ale řeší ho více lidí. "Tak jsme si připravily podnikatelský záměr a začaly hledat víc informací a řešení," popisuje Fořtová, která byla mimo jiné porotkyní v žebříčku dvaceti nejinovativnějších osobností loňského roku Innovators 2020.

Na Frusacku začaly pracovat v roce 2014, za rok a půl už měly první vlastní sáčky doma. Mladé podnikatelky získaly jistotu, že mají vhodný a zpracovatelný materiál a pustily se do připravy crowdfundingové kampaně. Chtěly tím získat dostatek financí na výrobu a také zjistit, jestli bude o jejich produkt dostatečný zájem.

"Po třech týdnech kampaně byly Frusacky vyprodané. Shodou náhod se ve stejné době objevily první zprávy o zákazu a legislativních úpravách směrem k jednorázovým plastům v Evropské unii. To podpořilo náš rozjezd," říká.

V kampani vybraly víc než čtyřnásobek cílové částky, Frusack si rychle získal oblibu a v minulém roce si jich zákazníci koupili zhruba 200 tisíc kusů. K tomu přispěla i spolupráce Frusacku s obchodním řetězcem Albert.

Spoluzakladatelka Frusacku Hana Fořtová také v podcastu prozradila, jak vypadal vývoj materiálu, z něhož je sáček vyrobený, proč jejich záměr málem zkrachoval hned v prvních měsících a jak důležitá byla edukace zákazníků, kteří později vzali útokem znovupoužitelné sáčky v supermarketech.

Nejnovější díl a také předchozí epizody podcastu Poprvé si můžete poslechnout na našem webu v sekci Podcasty a také v mobilních aplikacích Spotify nebo Apple Podcasts.

Innovators 20

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru